Het ontmoeten van lijm snuivende jongens.... - Reisverslag uit Managua, Nicaragua van Sanne Poel - WaarBenJij.nu Het ontmoeten van lijm snuivende jongens.... - Reisverslag uit Managua, Nicaragua van Sanne Poel - WaarBenJij.nu

Het ontmoeten van lijm snuivende jongens....

Door: Sanne van der Poel

Blijf op de hoogte en volg Sanne

27 December 2014 | Nicaragua, Managua

Gisteren, toen we aankwamen in Managua en opzoek waren naar wat te eten, zagen we 2 jongens. Een van rond de 12 en een van rond de 14. De jongens zaten de hele vond voor de bar waar wij die avond gingen eten. We hadden eten over en besloten dit aan de jongens te geven.

Voordat we gingen eten viel ons al op dat ze lijm in een flesje hadden en dit aan het opzuigen waren uit het flesje. We wisten van deze gebeurtenissen vanuit de verhalen van ons werk met de kinderen van pronino maar ikzelf had het nog niet in het echt gezien.
Toen we de box hadden gevuld met friet, sauzen, mozzarella kaasvingers en pasta liep ik naar de jongens om dit te geven. Ze kwamen allereerst op mij afgerend omdat ze zagen dat ik eten had. Daarna kwam de oudste naar me toe, ik werd zelf bijna high... De lijm lucht was ondragelijk. Als kind hebben we allemaal wel eens geroken aan sterke lijm, bedenk deze lucht alleen keer 20. Het kwam uit alle poriën. De jongen van 14 was totaal onder invloed. Z'n ogen draaide continue en hij keek me raar aan. In het Spaans zei hij super gedrogeerd hou je van stoute mannen en hij wankelde totaal op zijn benen. Ik keek hem aan, reageerde niet op de vraag maar gaf hem een knuffel en zei tegen hem doe je voorzichtig? De jonge jongen nam het eten over en de oude jongen keek beschamend en even helder uit zijn ogen het leek wel alsof hij een tijd geen knuffel had gehad, het enige wat hij daarna kon zeggen was: Gracias, je bent een vriendelijke vrouw.

Dit moment wilde ik eerst in mijn blog verwerken, maar dit heeft zoveel indruk op me gemaakt dat ik het even van me af wilde schrijven. Ik zou zo graag al deze kinderen een knuffel willen geven, ik denk dat vele van hen dit een lange tijd niet hebben ervaren en dat vind ik heel erg.